Arbeidsoppgave i webprosjektfaget

Arbeidsoppgave i faget Web-prosjekt 6081

Del 1.

 I faget web-prosjekt har vi fått i oppgave å finne fire websteder der to av dem er bra og to av dem er mindre bra.

Nrk.no er en portal som samler fantastisk mye informasjon. Her finner man fjernsynssnutter, radiosnutter, lokal- og riksstoff. Mange kanaler med mye nyttig stoff.

Portalen har et brukervennlig grensesnitt og innbydende layout.  Trykker man på en nyhet får man godt skrevne reportasjer med bilder, samt ofte videosnutter man kan trykke på om saken. Høyre menyen kan flere steder tilby deg en fullstendig dagsnytt sending, samt lenker til andre saker som du kanskje vil ha interesse av.

Navigasjon er bra og innholdet særdeles nyttig og relevant. Språket er tilpasset hvem de oppfatter som mottaker. F.eks. er barnestoff formidlet annerledes enn voksenstoff. Utfordringen er at en så omfattende hva gjelder innhold portal kan virke litt mer komplisert enn mange andre webportaler. Men det er vanskelig å gjøre navigeringen enklere når innholdet er så omfattende.

Snutt.no synes jeg er en nyttig og god portal med fornuftig navigering og med massevis av videosnutter med meningsinnhold. Det er positivt at snuttene er korte, konkrete og har en instruksjons funksjon. Positivt er det også at portalen fungerer som en samling av relevante lenker på forsiden.

Sandefjord.kommune.no (samt mange andre kommuner i Vestfold med samme layout) har nok ett litt kjedelig design. Brukergrensesnittet er gått ut på dato. Men det er egentlig ikke dårlig nettside eller vanskelig å finne frem. Det er bare det at det har kommet så mange nye og enda bedre nettsider som gjør at man raskere finner frem til den informasjonen man vil ha. Porsgrunn kommune er et slikt eksempel(ble kåret til beste kommunale nettportal i 2011). Språket i Sandefjord kommunes nettportal kan virke noe byråkratisk og til dels noe vanskelig å finne frem til all den informasjon man ønsker. Nå vet jeg at Sandefjord kommune holder på med å utarbeide ny layout, samt utforme demokratimodellen som gjør det enklere for innbyggerne å finne frem til sakspapirer etc.

Origo.no er en felles nettportal for a-pressen. Her kan man skrive inn innlegg, legge ut bilder og fortelle om arrangementer. Utfordringen med origo.no er at det tar noe tid før man får oversikten. Hva fungerer hvordan? Hvem leser hva? Jeg trodde jeg skrev innlegg som hovedsakelig ble lest av Rogalands Avis sine lesere. Til min overraskelse ble innleggene lest av Larvikfolk og trykket i papirutgaven av Østlandsposten. Brukergrensesnittet er OK, men funksjonene er ikke like lett å få en oversikt over.

Denne nettportalen fikk vi i oppgave å analysere.

Del 2. Villrein.no

Spørsmål 1.

Explorer 9 nettleser.

Windows 7 Home Edition operativsystem.

Spørsmål 2.

Karakter 6 poeng

Villrein.no er oversiktlig og ren nettportal. Et stort breddebilde  med slidebilder virker innbydende. Trekker litt ned at ikke alle hovedmenyen kan ses umiddelbart. Man må rulle ned på siden for å se dem.

Spørsmål 3.

Karakter 3 poeng.

Hvem målgruppen er klarer ikke villrein.no å formidle til meg ved førsteinntrykket. Er dette en portal for dem som driver med villrein? Er dette en portal for dem som jakter på villrein(hobby)? Er dette en portal for dem som forsker på villrein? Er dette en opplysningsportal ment for det norske folk om villrein?

Spørsmål 4.

Karakter 4 poeng.

Trykker man på «om oss» får man vite formålet som er: Målet er å samle all informasjon om villrein, villreinforvaltning, villreinforskning, villreinjakt og villreinrelatert naturveiledning på én nettadresse: http://www.villrein.no

Stiftelsen Norsk Villreinsenter ble opprettet i september 2006 og har som hovedformål å fremme bevaring og bærekraftig forvaltning av villreinbestandene og villreinfjellene i Norge. Stiftelsen har to driftsenheter: Norsk Villreinsenter Sør på Skinnarbu i Tinn kommune, og Norsk Villreinsenter Nord på Hjerkinn i Dovre kommune. Hvert av sentrene har sin definerte villreinregion som geografisk ansvarsområde (hhv sør for og nord for Sognefjorden).

Det var ikke lett å gjette seg til formålet til denne portalen. Heldigvis kunne man finne frem til formålet når man trykket «om oss».

Spørsmål 5.

Karakter 7 poeng.

Ganske bra plassutnyttelse. Luftig, rent og pent. Men det finnes portaler som gjør dette enda bedre.

Spørsmål 6.

Karakter 2 poeng.

Videosnutten på forsiden måtte blåses opp for å kunne ses. Det er ikke gitt at folk vet hvordan dette skal gjøres. Kvaliteten var OK når den ble blåst opp og dekket hele skjermen. Snutten var langtrukken og kjedelig. Den norske dialekten var vanskelig å forstå. Her burde snutten blitt byttet ut med en mer spennende og informativ snutt som fortalte og poengterte formålet med nettportalen. Pluss får de allikevel for å integrere snutt på forsiden. Jeg elsker videosnutter.

Spørsmål 7.

Karakter 1 poeng.

Jeg trykket først på teksten rett over bildet. Det førte meg til en side med en lang liste av artikler. Ble matt av å se så mange artikler og vite at jeg skulle bruke tid på å lete gjennom dem. Huttetu. Måtte gå tilbake til forrige side og trykke på den tykke teksten øverst. Det førte meg til rett artikkel.

Spørsmål 8.

Karakter 0

Ga opp å finne informasjonen. Ble for komplisert. Orket rett og slett ikke lete. Meget dårlig organisering av portalen. Spørsmålet får tallkarakter allikevel for å tydeliggjøre hva jeg mener om søketjenesten.

Spørsmål 9.

Karakter 10 poeng.

Fant raskt og enkelt når neste presentasjon skulle holdes. Meget bra.

Spørsmål 10.

Karakter 2 poeng.

 Se svar spm. 4 vedr. hvem de er. Øverst på nettsiden er det lagt ut en mailadresse man kan kontakte. Den er lett å få øye på. Men hvor de holder til fysisk er mye vanskeligere.

Spørsmål 11.

Karakter 0 poeng.

Fikk fire treff når jeg skrev inn Marianne Singaas. Gav meg ingen mening. Fant heller ikke navnet i den første artikkelen jeg åpnet på dette navnet.

Spørsmål 12.

Karakter 7 poeng.

Det er enkelt å få oversikt over navigasjonsmulighetene på nettsiden. Det betyr ikke at svarene vi finner er som ønsket.

Spørsmål 13.

Karakter 5 poeng.

Språket er ikke fargerikt ei heller kjedelig. Informasjonen er veldig informativ.

Spørsmål 14.

Karakter 6 poeng.

Jeg har ikke gått igjennom side for side og tatt en dyp analyse. Tilsynelatende virker stoffet oppdatert, men gammelt stoff presenteres også på portalen. Nå er nok ikke dette en portal med nyheter som legges ut med hyppige intervaller. Dog tror jeg VG.no raskere vil legge ut interessante nyheter for allmuen om villreinen dersom det skulle bli aktuelt enn villrein.no

Spørsmål 15.

Karakter 6 poeng.

Informasjonen på villrein.no virker pålitelig. Strukturen, fremstillingsmåten etc. virker seriøs.

Spørsmål 16.

Karakter 1 poeng.

Jeg har enda ikke blitt klok på hvem målgruppen egentlig henvender seg mot. Kanskje deg og meg. Dette formidler de meget dårlig. Tipper de har fått offentlige midler til dette og at det egentlig ikke finnes en eneste sjel  som egentlig brenner for det de liksom skal brenne for å formidle.

Spørsmål 17.

Karakter 3 poeng.

Grafiske presentasjonen er ok, men ikke banebrytende. Ganske konservativt. Estetisk er den vel ganske «uskyldig». Bildebruken er ortodoks og multimediebruken beskjeden.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s